Vajano -letný slnovrat
Vajano
– sviatok letného slnovratu
Naši
predkovia rozlišovali len dve ročné obdobia. Termín jar označoval celú
teplejšiu polovicu roka a zima zasa tú studenú. Slovo leto znamenalo rok,
obdobie od jari do jari. Až neskôr sa vyčlenilo leto a jeseň ako samostatné
ročné obdobia. Preto aj ľudové obyčaje vrcholia v čase letného slnovratu 21.
júna a ďalšie sa hromadili až do obdobia zimného slnovratu 21. decembra.
Letný
slnovrat bol pre Slovanov najvýznamnejšou udalosťou roka, pretože naši
predkovia si ctili Slnko ako zdroj života na Zemi. Od Slnka závisela úroda na
poliach, podľa neho a jeho brata Mesiaca sa určoval čas. Poslaním slnovratových
tradícii a zvykov bolo magicky zaistiť zdarný priebeh leta a proces zrenia s
dostatkom vlahy (kúpanie), tepla (motív ohňa) a plodivej sily (sexuálna
uvoľnenosť).
Letný
slnovrat bol od nepamäti sprevádzaný obradmi motivovanými kultom Slnka a ohňa.
Slávnosti letného slnovratu svojou veľkoleposťou a hlavne kolektívnym
charakterom boli u Slovanov najvýznamnejšou udalosťou roka. Pramene grécke,
arabské, byzantské a ďalšie charakterizujú Slovanov ako uctievačov Slnka.
Arabský cestovateľ Masúdí v desiatom storočí napísal, že niektorí Slovania sú
kresťania a niektorí pohania a k týmto patria uctievači Slnka. Ibrahím Vesif o
niečo neskôr po Masúdím skonštatoval, že Slovania, ktorí sa zriekli kresťanstva
majú jednu zo siedmych najväčších slávností oslavu Slnka. Začiatkom júna roku
1128 videl u pomoranských Slovanov bamberský biskup Oto veľkú slávnosť so
spevom a tancami. Pravdepodobne slnovratové slávnosti. Byzantský autor
Chalkondylas napísal v pätnástom storočí, že v Prahe len nedávno prestali
uctievať Slnko a oheň.
Oheň
Základnou
zložkou zvykov bol oheň predovšetkým vatry, okolo ktorých spievali, tancovali a
oheň preskakovali nielen mládež, ale aj ženy a muži. Predstavu o klesaní Slnka
z vrcholu nebeskej klenby vyjadrovali kolesá spustené z vrchov do dolín. Na
oslavu letného slnovratu sa kládli tzv. Jánske ohne (4 vatry sa rozložia na
všetky svetové strany - cez ne sa potom skáče a ten koho oheň nepopáli je
duchovne čistý).
V
starších dobách patrilo k týmto slnovratovým oslavám aj tancovanie v pahrebe
(dodnes sa to zachovalo u Bulharov). Oheň mal ochrannú funkciu - liečil
choroby, zapudzoval škodlivé sily, chránil pred zlými démonmi. Pálenie
vajanskych ohňov bolo podmienené počasím, pretože malo zmysel privolávania
dažďa a premoženia „noci“ skorým ranným svetlom slnka. Ešte v 19. storoč dievčence
privolávali dážď- zakladali ohníčky týždeň pred Jánom, na Jána a týždeň po
Jánovi. Oheň udržiavali po celú noc, bola najkratšia. V domácnostiach sa pre
znovuzrodenie Slnka skoro ráno roznietil tzv. živý oheň a to prastarým
spôsobom, trením dvoch kusov dreva, neskôr aj kresaním ocieľky o kremeň So
slovenskej etnografie je známe že dievčatá a chlapci začínali včas zbierať
staré opotrebované metly, pred Jánom ich namáčali do živice a kolomaže a
odnášali za dedinu na kopec. Mladí po zotmení išli hore kopcom s horiacimi
fakľmi, ktoré vyhadzovali nad seba a chytali.Alexander Rudnay v roku 1786
odsudzuje pohanské obyčaje, starú ľudovú tradíciu, ktorá napriek katolíckemu
náboženstvu pretrvávala a ešte na začatku nášho storoča v deň Jána mali ohne na
vŕškoch symboliku slnka. Na vysoký stĺp pripevnili otáčavé koleso a na koleso
povešali nádobky z kôry naplnené živicou, ktorú zapálili. Roztočené koleso ako
symbol slnka vyprskovalo lúč. K páleniu jánskych ohňov si ľudia vyberali kopce
s holým vrchom, aby nedošlo k požiaru. V nížinách zapaľovali ohne na stĺoch a
vatry na voľnom obecnom priestranstve, na panstve, či námestí mesta. Rovnako aj
popol zo slnovratových vatier ukrýva v sebe čarovnú a posvätnú symboliku. Popol
z takéhoto ohňa sa používal na rôzne veštecké praktiky a i hospodári si z neho
odnášali a zakopávali do svojich polí na ochranu a vitálnosť zeme.
Voda
S
vodou - protikladom ohňa - sa spájalo mnoho slnovratových zvykov a tradicií.
Večer resp. v noci sa kúpe v pozemských vodách slnečné božstvo a kto sa umyje
takouto vodou získa trocha sily slnečného boha Dažboga. Tieto kúpele majú aj
očistné funkciu, chránia od rôznych neduhov. S tečúcou vodou a rosou súviseli
zvyky zamerané na privolanie dažďa, zabezpečenie zdravia ako aj otázky osobného
života v blízkej budúcnosti. Na Horehroní kúpali v jánskych bylinách malé deti,
aby boli po celý rok zdravé a chránené pred urieknutím. Rovnako aj na východnom
Slovensku bol veľmi rozšírený zvyk obradného kúpania sa na Vajano.
Rituálne
sprievody a obetovanie figurín /smrť prinášajúca nový život/
Typickým
rituálnym zvykom na letný slnovrat bolo aj strojenie a pochovávanie slamenej
figuríny , ktorú nazývali podľa krajových zvyklostí východných Slovanov Kupalo,
Kupajlo, Marena, Jarilo, Kostroma, u Bulharov German, Kalojan a pod. Často ju
predstavoval živý človek a spájala sa s veštením. Napríklad ruské Kupajlo
predvádzala dievčina rozdávajúca so zaviazanými očami pripravené vence
dievčatám, ktoré okolo nej tancovali. Čerstvé vence veštili šťastné manželstvo,
zvädnuté nešťastné. Podobne sa bavili bieloruské dievčatá, ktorých Kupajlo
predstavovala nahá dievčina ozdobená iba kvetmi. V iných krajoch symbolizovala
Kupajlo kvetmi ozdobená figúra z vŕbového dreva a prútia, okolo ktorej dievčatá
tancovali a o ktorú nakoniec zviedli boj s chlapcami. Zápas zvyčajne skončil
roztrhaním figúry. Zvláštnou obdobou týchto zvykov bol východoslovanský Jarilo.
Bol vyslovene mužskou figúrou so zdôraznenými pohlavnými znakmi. Koncom júna ho
za doprovodu pohrebných piesní a náreku žien pochovávali do hrobu vykopaného na
poli. Zmyslom tohto agrárneho kultu -silne pripomínajúceho podobné staroveké
slávnosti na počesť umierajúcich božstiev Adonisa alebo Osirisa - bolo preniesť
magické sily plodnosti, ktoré figúra Jarila predstavovala, do zeme a zabezpečiť
tak jej úrodnosť.
Noc plná čarov
Pretože
slnovrat a deň narodenia sv. Jána Krstiteľ pripadajú takmer na rovnaký deň
cirkvi sa hodilo spojiť tieto dve udalosti a takto chcela potlačiť pohanské
oslavy. Nebola však príliš úspešná - ľudia stále verili a veria predkresťanskej
mytológii a proroctvám. Pôvodne to bola noc plná čarov a mágie, radosti z rastu
rôznych plodov a ohne sa zapaľovali na počesť slnečného boha. V rozprávkach sa
počas tejto noci otvárajú tajomstvá hôr, ukazujú sa poklady a všetky tajomné bytosti
- víly či škriatkovia tancujú, aby ukázali cestu k nim. A vraj je možné
porozumieť aj reči zvierat... Rastliny, ktoré kvitnú na Jána, majú liečivý a
čarodejný účinok. Tradovalo sa, že na Jána pred východom slnka ohlasuje každá
rastlina ľudskou rečou, akú chorobu lieči. Človek mal mať šťastie, ak na Jána,
po našom Dažboga chytil svätojánsku mušku a nosil ju pri sebe. Kto chcel
mať„špirka", ochrancu a pomocníka, mal nosiť pod ľavou pazuchou vajce od
černej sliepky, znesené počas svätojánskej noci. O polnoci kvitlo aj čertovo
rebro /papradie/, ktorého kvet prinášal šťastie a robil človeka neviditeľným.
Papradie označovalo aj miesta zakopaných pokladov; horeli nad nimi belasé
plamienky, tie si nemal človek pomýliť so svetlonosmi, ktorí vábili hľadačov
pokladov do močiarov alebo konopných močidiel. Magické číslo deväť sa prenieslo
aj do slnovratových tradícii. Keď dievča nazbieralo liečivé rastlinky z
deviatich lúk a dalo si ich pod vankúš na noc, do rána sa jej snívalo s tým,
koho si raz vezme za muža.
Noc lásky, vášne a neviazanosti
Charakteristickým
znakom letných slávností bola obradná pohlavná promiskuita, ktorá svojim
poslaním zapadá do kontextu celého rituálu a jeho magického cieľa. V ruských
kázaniach sa sťažnosti na smilstvá („bludy“), akých sa pri týchto slávnostiach
dopúšťajú nielen chlapci a dievčatá, ale aj ženatí muži a vydaté ženy, objavujú
od 11. storočia nepretržite až do novoveku. Slovo sv. Jána Zlatoústeho k tomu
hovorí: „...žena sa pri takomto plese zve ženou satana a milenkou diabla. Pretože
žena je pri plese ženou mnohých mužov a hanbou je manželovi s takou ženou sa
spojiť A muži? Po pití začnú tance a po plese začnú smilniť s cudzími ženami aj
so sestrami. A dievčatá pritom strácajú panenstvo...“ Samozrejme nemožno sa
spoliehať na objektívnosť kresťanských prameňov, ktoré sú do istej miery
zavádzajúce. Výskyt erotických prvkov však nie je ničím nezvyčajný, pretože
erotika doprevádzala náboženské slávnosti aj iných národov. Známe sú napríklad
staroveké maškarády a orgie pri slávnostiach Adonisa, Venuše, Kybély, Isidy,
počas slávností slnovratu v starej Indii a ďalšie. Človek v nich prežíval
rozmach prírodných síl sám v sebe, poddával sa im v nábožensky chápanom úkone,
ktorý bol oslavou i magickou zárukou plodnosti polí, zvierat a ľudí. Na konci
citovanej state zo Slova sv. Jána Zlatoústeho je veta: "A dievčatá pritom
strácajú panenstvo", to by mohlo podporovať teórie niektorých bádateľov,
ktorí predpokladajú, že na letný slnovrat sa konali prechodové rituály mladých
dievčat - panien.
Kult
slnka
Na
záver by som rád ešte povedal niečo málo o posvätnosti Slnka nielen u
Slovanských kmeňov. Kult slnka je dokázaný u mnohých Indo – európskych národov.
Špeciálnu pozornosť mu venovali napr. starovekí Iránci, Peržania, ale rovnako
veľkej úcte sa tešili solárne božstvá aj u Skýtov, Sarmatov, Rimanov i Grékov.
Kult slnka bol však obľúbený aj u neindo- európskych národov, hlavne v Egypte
ale aj u mnohých ázijských národov. V Amerike sa solárne kulty rozvinuli v Peru
a v Mexiku.
V prípade Slovanov je ťažké jednoznačne prisúdiť stupeň dôležitosti slnečného kultu, ale podľa dochovánach písomných zmienok bolo postavenie slnečných božstiev vysoké. Je možné, že „solarizácia“ náboženstva bola významnejšia u východných Slovanov vzhľadom na to, že mali bližšie kontakty so Severo – Iráncami. Akokoľvek, sú dôkazy, že kult Slnka hral veľmi dôležitú časť slovanskej viery.
Zvyk tzv. pozdrav Slnku bol ešte v novoveku spomínaný po celom Rusku, Ukrajine i Bielorusku, menej často u južných a západných Slovanov. Spoľahlivé stredoveké pramene východných Slovanov spomínajú vidiecky zvyk klaňania sa juhu (Slnku) na poludnie. V Nemecku, v oblasti, kde žila srbská menšina dedinčania vždy pozdravili Slnko pred tým, než vstúpili v nedeľu do kostola. Na západnej Ukrajine bola známa kliatba: Nech ťa Slnko zahubí!. Chorváti vraveli: Nech sa Slnko pomstí za mňa. V niektorých slovanských krajoch bolo za kresťanských čias nazývané slnko tvárou boha alebo Božím okom. Je to možno ozvena starobylého indo – európskeho konceptu, kde Slnečné božstvo Surja je nazývané okom Varunua. (Varuna - vševedúci a vševidiaci, boh neba a vodstiev, panoval védskym božským bytostiam.)
V Slovanskom folklóre, najmä v rozprávkach je mnoho náznakov o uctievaní Slnečného božstva. Veľmi rozšírená bola predstava, že Slnko prebývalo na východe, v krajine večného leta, v paláci zo zlata. Ranné a večerné žiary boli asociované so Slnkom a boli pokladané za dve ženské (panenské) démonické bytosti: ranná Zora a večerná Zora. Zori stáli na oboch stranách slnečného trónu, jedna po ľavici Slnka a druhá po jeho pravici. Ranná Zora otvárala bránu zlatého paláca keď Slnečný kráľ začínal svoju celodennú púť po nebi, zatiaľ čo druhá Zora, večerná, zatvárala bránu paláca, keď sa Slnko večer vrátilo.
Slávnosť letného slnovratu sa síce podarilo kresťanskej cirkvi prekryť sviatkom Jána Krstiteľa (23. - 24. júna), ale až do dnešných čias sa vyznačujú tzv. oslavy sviatku sv. Jána Krstiteľa mnohými výrazne pohanskými zvykmi a tradíciami. Forma a obsah tohto sviatku sa počas stáročí v mnohom zmenili, mnoho sa toho stratilo vo víre nemilosrdného času ale veľa zvykov a tradícii našich pradedov sa podarilo zachrániť. A vďaka tomu tradícia nezanikla, pokračuje a svarga - kolo života sa naďalej pomaly ale vytrvalo otáča.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára