Panteón bohov
Na základe povestí,
mytológie, prípadne rozprávok sme sa pokúsili vytvoriť charakteristiky
jednotlivých božstiev zoradených podľa rodostromu.
Najvyšším
bohom je Rod (Radegast, Rodhost, Redigast),
ktorý stvoril celý vesmír, zem, prírodu aj niekoľko bohov. Je pôvodcom všetkého
a jeho meno sa objavuje v slovách ako zrod, príroda, pôrod, rodisko, rodina,
rod, národ, úroda,...
Kult tohto boha nám dokazuje, že spätosť starých Slovanov s ich
rodom bola obrovská. Možno to bola potreba určitého zázemia alebo silný pocit
spolupatričnosti. Silný vzťah k rodu sa spája so silným vzťahom ku svojim
predkom.
Roda na Zemi predstavuje kameň Alatyr a vták Gamajun.
Ako
prvú stvoril Rod bohyňu Ladu – lásku. Lada bola na slovenskom
území veľmi uctievaná a významná. Predstavuje ženskú podstatu v panteóne
slovanských bohov. Ako aj jej meno hovorí, je bohyňou ladnosti a súladu.
Jej zásadou je žiť a nechať žiť, je symbolom života a šťastia,
modlitby
k nej sú skôr rozjímaním, ako niečím strnulým. Najsilnejšia je
Lada v období jari
a leta, jej obdobie pôsobnosti slabne od letného slnovratu.
Z
Rodovej tváre vzišlo Slnko – boh Chors (Chers, Chros, Chrs,
Churs) a Rod ho posadil do zlatej loďky. Je to prastaré
slnečné božstvo, ktoré má množstvo príbuzných v orientálnych kultúrach, ale
jedná sa o slovanského boha. Uctievaný bol u východných Slovanov, jeho svätyňa
stála aj v Kyjeve.
Toto božstvo je spojené s červeným kohútom (symbol ohňa). Korene
tohto boha sú veľmi staré a siahajú až do počiatkov Slovanov, a preto sa
pôvodná funkcia Chorsa nedá presne určiť.
Do
striebornej loďky posadil Rod Mesiac – Mesjac. Podľa
niektorých verzií to je chladný, holohlavý muž, podľa iných zas prekrásna
žena a matka hviezd.
Z
Rodovho dychu vznikol vták Mater Sva a boh Svarog, jeden
z najstarších a najvýznamnejších bohov Slovanov. Veľa zmienok o ňom sa
nachádza hlavne v oblasti dnešného Ruska.
Jeho meno sa skladá z dvoch častí - Sva a Rog. Rog má spojitosť
so slovom krug (staroslovansky kruh). Kruh je posvätným znakom, často
predstavuje znak Slnka. Takisto má spojitosť so slovom svor - nebo. Z toho
vyplýva, že Svarog nie je len bohom slnečným, ale aj bohom
"všehomíra", teda celého vesmíru.
Rod stvoril aj Kozu Sedun, Kravu Zemun, Matičku Zem, Zemskú kačicu
a Alatyr, svätý kameň, ktorý je stredobodom Poznania,
sprostredkovateľom medzi ľuďmi a bohmi. Môže byť malý a ľahký, ale aj veľký a
ťažký ako hora. Nikto ho nenájde a nikto ho nezdvihne. Na ňom Rod prináša sám
seba ako obetu a premieňa sa na Alatyrský kameň.
Zo
Zemskej Kačice sa zrodil veľký Čierny Had (Nij), vládca
podsvetia a jeho brat Dij, boh nočnej oblohy. Nijove deti
sú Kaščej – Černobog, predstaviteľ sily temnoty, a Zlatogorka, odvážna
a neporaziteľná bojovníčka.
Z mlieka Sedun a Zemun vznikli Zornica, Poludnica a Večernica.
Zornica je
hviezda, ktorá ráno zhasína ako posledná.
Poludnica je
biela vzdušná pani, ktorej let bol sprevádzaný víchricou. Koho sa dotkla, ten
zomrel. Zvlášť trestala ľudí pracujúcich na poli cez poludnie (pravdepodobne to
súvisí s úpalom).
Večernica je
hviezda, ktorá sa večer objaví prvá na oblohe.
Svarog udrel kladivom na Alatyr a vznikli jeho nebeskí
bojovníci Ratiči a boh Svarožič (Svaražič, Svarogič,
Svorožič, Ohniváč, Ohnivec, Dýmač, Semargl). Jeho
meno znamená horúci, ohnivý, náruživý a vyjadruje aj to, že je synom
Svaroga.
Je to boh ohňa (hlavne ohňa používaného na sušenie obilia),
domáceho krbu, ľstivosti a bystrosti.
Zobrazovaný je s prilbou a mečom, na prsiach má hlavu
čierneho byvola, podľa niektorých tradícií bol stotožňovaný s plameňmi
bleskov. Zjavuje sa ako oheň
v podobe a rozmeroch človeka, žiarivej hlavy, plamenného stĺpa
či snopu alebo prichádza v ohnivom víchre, očisťujúceho od všetkého zlého.
Vlastní ohnivého koňa so zlatou hrivou a striebornou srsťou, v ruke drží ohnivý
mlat. Tam kde prejde na koni, ostáva čierna spálená zem. Dym je jeho znamením a
symbolom ohnivé koleso.
Jedná sa o boha rozšíreného najviac u východných Slovanov,
zmienka o ňom sa nachádza vo viacerých starých ruských dokumentoch, napríklad v
spisoch Jána Zlatoústeho. Sila Svarožiča sa vytráca definitívne až
v 11.storočí, keď je dovŕšené pokresťančenie ruského obyvateľstva.
Pripomína germánskeho boha Lokiho a gréckeho Apolóna.
Svarogovým úderom sa zdvihol Boží vietor Stribog, ktorý môže
byť bohom zlým, ale aj dobrým. Je v úzkom vzťahu so slnkom, vodou, počasím a
dušami zomrelých. Vyznačuje sa vševedúcnosťou, lebo na svojich cestách preveje
celý svet - preto sa ho ľudia dožadovali o veštby: jarné vanutie slúžilo k
odhaľovaniu budúcnosti. Ľudia si ho predstavovali ako mládenca ovenčeného
kvetmi.
Niektoré zdroje hovoria o štyroch hlavných vetroch: južnom,
severnom, západnom a východnom. Z nich najviac velebený bol vietor južný, lebo
svojím dychom zapudzoval zimu. Niekedy sa jednalo o sedem alebo dvanásť vetrov
(magické čísla). Jeho manželkou je Meluzína(Veternica). Je
zobrazovaná ako biela pani s rozpustenými vlasmi. S Meluzínou je tiež spätý
spev. Vraví sa, že kto počul Meluzínu spievať, navždy po nej túži.
Medulina (Medunica,
Medulina, Mara Zelná) je príbuznou bohyňou Meluzíny. Ľudia si ju
predstavujú ako bielu pani, ktorá v ľavej ruke drží košíček naplnený bylinami,
v pravej ruke má kytičku. Jej tvár je bledá a vážna. Podľa jej vzhľadu je
pravdepodobné, že je zosobnením jarného vetra.
Svarog zohral aj úlohu pri znovuzrodení Velesa –
splodil ho s dcérou Kravy Zemun Altynkou a spolu s Velesom sa
narodila aj jeho sestra Altynka.
Veles (Volos), pôvodne
syn Roda a Kravy Zemun, je slnečným bohom a bohom rožného statku a stád.
Dobytok, najcennejšiu časť gazdovstva, dávali starí Slovania práve pod jeho
ochranu.
Je aj bohom úrody. Na juhu Ruska sa o viazaní snopov hovorilo, že je to
zväzovanie Velesovej brady. Vo Velesovom prípade ide o boha u Slovanov
všeobecne rozšíreného, zmienky o ňom sa nachádzajú na rôznych miestach. Bol
uctievaný aj u západných Slovanov, dokonca aj v 14. storočí sa spomína
kult boha Velesa na českom území, na niektorých miestach prežil až do 19.
storočia.
Veles mal svoj chrám aj v Novgorode, v Rostove a v Kyjeve. Keď
Vladimír prijal pravoslávny krst, dal Velesovu sochu hodiť do rieky Dneper.
V ruskej pravoslávnej tradícii sa z neho stal sv.
Blažej.
Ďalším
Svarogovým synom je Perún (Parom, Pjerun, Piorun,
Perunu), slovanský boh hromu. Jeho najčastejším prívlastkom býva
hromovládca. Ako pánovi blesku mu je vzdávaná veľká úcta, ctil sa aj ako
podmaniteľ nebies a zeme, ale aj ako boh mieru i vojny.
Sám je vtelenou pravdou, ochranca spravodlivosti - pod jeho
ochranou sú súdy. Je pánom posvätného ohňa, počasia, poľnohospodárstva, je
všemocný a vševediaci, práve on otáča Svarogovo koleso času. Perún je
predstaviteľ mužskej podstaty v staroslovanskom panteóne bohov, tvorí tam
silovú a mužskú podstatu, protiklad k bohyni Lade. Perún je bohom dobrým,
hoci vlastnosť trestať uňho dosť vyniká – napr. polia hriešnych ľudí zasypáva
krúpami.
Perún je aj vládcom všetkých prírodných živlov. Jar začína prvým
zahrmením, vtedy sa všetko prebudí a začne rozvíjať. Prvým hrmením Perún
prichádza na pomoc Slnku, ktoré od svojho zrodenia cez Zimný slnovrat, vedie
stály zápas s nepriateľskými živlami, ktoré premáha až na jar a oslobodzuje
zem. Perún bol pôvodne ochrancom poľnohospodárstva, ako boh plodnosti putoval
po zemi, šíril žiaru letného slnka, rozháňal mraky a roztápal sneh. Počas
búrky lieta po oblohe na veľkom mlynskom kameni a metá žiarivé
blesky.
Najčastejšie bol zobrazovaný ako silný vznešený muž, okolo hlavy
a v ruke má blesky, telo zahalené dlhým šatom.
Perúnove sochy sa nenachádzali len v chrámoch, typickou
Perúnovou svätyňou bol posvätný dubový háj. Z rastlín boli Perúnovi zasvätený
predovšetkým dub, ale aj lieskový orech a hrach. Jeho typickým artefaktom je
sekera - symbol moci. Perúnovi bol zasvätený aj jeden deň v týždni, nazýval sa
Perendan (Peren - dan, Perúnov deň) a je ním štvrtok.
Perún sa spomína v mnohých starých spisoch, najmä v
staroruských. Zmienku o Perúnových modlách a sochách nachádzame na mnohých
miestach. Často sa jednalo o sochy veľkých rozmerov, bohato zdobené. V Kyjeve
stála Perúnova modla z tvrdého dreva, mala železné nohy a výzdobu
z drahokamov, v ruke mal kameň pripodobnený k hromovej strele. Bol tam aj
obraz, na ktorom mal Perún striebornú hlavu a zlatú bradu. Podobná socha
ako v Kyjeve stála aj v Novgorode. Na niektorých miestach stáli Perúnove
modly až do polovice dvanásteho storočia, čo dokazuje nesmiernu silu Perúnovho
kultu, ktorý bol v ľuďoch tak silno zakorenený, že jeho zostatky pretrvali na
dedinách dodnes a aj teraz sa jeho meno bežne používa napr. v slove
„doparoma“ alebo „bodaj by to parom vzal“.
Germánskou analógiou Perúna je Thor, s príchodom
kresťanstva sa z neho stal sv. Eliáš.
Svarog s bohyňou Kupalnicou mal
syna Kupala a dcéru Kostromu.
Bohyňa Lada mala tri dcéry – Morenu, Živu a Lelu:
Morena (Morana,
Marena, Marinočka, Marzana, Muriena, Mamurien) je bohyňou
smrti. Je zosobnená zimou, na jar sa končí jej vláda. Nemožno ju však považovať
za nejakú ohyzdnú starenu, bola veľmi krásna, zobrazuje sa ako čiernooká,
čiernovlasá mladá dievčina s bledou pokožkou. Dokázala počariť ľuďom aj
bohom.
Živa (Živena,
niekedy nazývaná aj Matička Zem) sa volá bohyňa
zeme, života a životnej sily. Archeologické nálezy svedčia o tom, že jej
kult vznikol pravdepodobne v povodí rieky Don pred viac ako 30 000
rokmi a ešte na začiatku 20.storočia ruské ženy vykonávali zložité
rituály, aby ich jej prítomnosť ochránila pred chorobami. Dokázala predpovedať
budúcnosť a múdro súdiť pri sporoch. Zobrazuje sa ako zelenooká zlatovlasá
dievčina.
Lela je
krásna bohyňa lásky s modrými očami.
Chors a Zora-Zornica mali
spolu dcéru Radunnicu a syna Dennicu (nevedelo
sa však, či Dennica nie je v skutočnosti synom Zornice a Mesiaca).
Chors–Slnko a Mesiac spolu
splodili Lunicu, bohyňu mesiaca a svetla, jej mužským
princípom je boh Jasuň (Ďasic)., Lunica je poslom Hromu
a zrejme je totožná so zodiakom baran. Svätyňu mala v Kyjeve.
Veles a Perún boli priatelia, ale rozdelila ich žena
– Diva. Diva si vybrala Perúna, no Veles ju
zvádzal, až kým mu neporodila syna Jarila(Skalojan, Geroman, Jarmín),
ktorý je bohom dožiniek. Symbolizuje ho hlinená figúrka so zdôraznenými
mužskými pohlavnými znakmi, po ktorej zakopaní sa jeho magické sily plodnosti
prenesú na úrodu. Ženský princíp Jarila je Pripelaga.
Perún mal s devou Ros syna Dažboga (Dabog,
Dazbog). Ten mal tri manželky, Zlatogorku, dcéru Nija,
a dcéry Lady Moranu a Živu.
So Zlatogorkou mal syna Koljadu. Koljada
si vzal Radimicu a mali syna Radogosta, od ktorého vzišli západoslovanské kmene
Obodritov, Ratarov, Luticov Raňanov a mnohých iných. Z Radogostovych potomkov
Radima a Vjatky vznikli Radimiči a Viatiči.
Živa mu
porodila dvoch synov: Kiseka a Árija. Kisek sa oddelil od
Árija a jeho potomkami sú Lotyši a Litovci. Árij mal synov Kija,
Čechaa Choriva. Založili kmene Kyjevských Poľanov, Čechov, Chorvátov
a Srbov.
S Moranou mali
syna Bogumira. Ten sa oženil so Slavunjou a mali synov Seva, Rusa, Slovena
a dcéry Drevu, Polevu a Škrevu. Ich potomkami sú Severania, Rusi,
Sloveni, Drevľania, Poľania a Kriviči.
Slovania
sa nazývajú Dažbogovými vnukmi, pretože všetky ich kmene pochádzajú práve
z neho.
Ostatní bohovia sa nedajú začleniť podľa božského pôvodu,
pretože informácie o ňom sa nezachovali:
Belbog (Bel,
Bela, Bilbocg, Belun) patrí medzi významnejších slnečných bohov a
aj medzi najstarších. Je predstaviteľom moci svetla, v protiklade s bohom
Černobogom. Úloha tohto boha je jednoznačne pozitívna, čo vyplýva z postavenia
bielej farby u Slovanov - keď chcel niekto niečo pochváliť, spojil to s
bielou farbou.
V okolí Bieloruska sa zobrazuje v podobe starca s dlhou bradou v
bielom odeve. Rád pomáha žencom pri práci a dáva im bohaté dary. Zjavuje sa len
cez deň, vyvádza zblúdilých z lesa. Belbog je personifikáciou svetla a jeho
moci. V tme sa človek “stratí”, svetlo vedie k cieľu.
Baba je
veľmi hlboko zakorenené božstvo v slovanskom bájosloví. Zostatky jej kultu
dokazujú, že bola bohyňou mocnou a významnou. Pozná budúcnosť a zjavuje
budúcnosť. Existujú aj zmienky o Babe ako o výraze ženskosti, zvodnej krásy
a plodnosti.
Zimná Baba (Baba Korizma, Ježibaba,
Jaga Baba, Jendži Baba, Jedza, Jedzyna, Jezinka, Baba jaha, Baba Iha, Jehera) vládne
v zime. Na jar svoju moc stráca a hynie, jej moc prevezme letná
(zlatá) Baba.
Je to odporná žena – démon požierajúca ľudí alebo ich duše, aby
bola ľahká a mohla lietať. Podľa niektorých mýtov sa jej tlama rozprestiera od
zeme až po brány pekla. Žije vo zvláštnom domčeku s kuracími alebo
stračími nôžkami v každom rohu, ohradeným plotom z ľudských kostí.
Keď chce cestovať z miesta na miesto, lieta v železnom kotle alebo jazdieva
vzduchom v ohnivej šľape, ktorú poháňa paličkou a ometlom za sebou zametá
stopu. Keď letí vzduchom, tak zem vzdychá, vetry dujú, zver vyje a stromy sa
skláňajú. Má sedemmíľové čižmy (sapogy skorochody), koberec samolet a meč
samoseč. Svojich nepriateľov páli ohnivým štítom. Máva kúzelným prútom, ktorým
môže všetko premeniť na kameň. Je paňou počasia, dokáže ho ovládať. Ježibaba je
spojená so záhrobím.
V podobe Baby Jagy alebo Ježibaby (príloha 3) sa zachovala a
často sa vyskytuje v ľudových rozprávkach, ktoré hovoria, že je u nej sídlo
dňa, slnka i noci.
Podobné, niekedy s ňou stotožnené sú Jezinky,
stvorenia so ženskou tvárou, telom tlstým ako sviňa a nohami chlpatými ako kôň.
Ľudí uspia a vylúpia im oči.
Zlatá Baba, ktorá vládne v lete je pravým opakom Baby Jagy. Oživovuje
jarné božstvá, je k nim vo vzťahu ako matka lebo kráľovná. Ako zvrchované
svetelné božstvo bola tiež bohyňou úrodnosti, plodnosti a materstva.
Triglav je zvláštnym božstvom miest Štetín a Volín, ktoré ho uctievali
ako prvého boha. Štetín má vo svojom obvode tri vrchy, z ktorých prostredný a
najvyšší sa honosil trojhlavou modlou boha Triglava. Takisto najdôležitejší
chrám v meste bol zasvätený Triglavovi.
Triglav má tri hlavy, pretože sa stará o tri ríše: nebo, zem a
podsvetie. Triglavovu spojitosť s podsvetím vyjadruje čierna farbou jeho koňa.
Triglavov kôň bol chovaný veľmi starostlivo a tešil sa veľkej vážnosti.
Opatrovať ho smel len jeden z kňazov Triglavovho chrámu. Jeho sedlo, zdobené
zlatom a striebrom bolo vyložené
v chráme. Triglavov vraník hral aj dôležitú vešteckú úlohu.
Triglavove sochy mali zahalené oči a ústa, aby nevidel
ľudské hriechy a tváril sa mlčky. Zakrytá tvár značila aj jeho vysokú hodnosť
na nebi. Kult Triglava bol veľmi váženým, dôkazom toho sú jeho honosné svätyne
(hlavne v Poľsku), ktoré predstavujú vrchol vtedajšej drevenej architektúry.
Mal aj modly odlievané zo zlata.
Po
príchode kresťanstva v 12.storočí boli jeho sochy zborené a ich hlavy
poslané pápežovi do Ríma ako kuriozity.
Svantovít (príloha 4) je darcom úrody. V okolí Splitu ho vzývali ako
ochrancu ohňa, bol aj vojnovým bohom, mal aj vešteckú funkciu – v Arkone
sa pomocou jeho bieleho koňa zisťoval úspech vo vojenských ťaženiach podobne,
ako tomu bolo pri Triglavovi. Vedľa modly sa nachádzala uzda a meč. Ľudia
verili, že Svantovít na svojom koni tiahne proti nepriateľom svojej svätyne,
pretože ráno nachádzali koňa spoteného.
Svantovít mal svoju posvätnú štandardu zvanú stanica (stanicia,
stancia). Vojaci ju niesli do boja a verili, že tak sú pod ochranou boha. U
Ratarov zaujímal prvé miesto, bol dokonca dôležitejší ako Perún.
V meste Arkona na ostrove Rujana obývanom slovanskými Ránmi,
stál najslávnejší pohanský chrám Slovanov, svätyňa zasvätená práve významnému a
mocnému bohovi Svantovítovi. Nachádzala sa tom štvorhlavá Svantovítova socha
vysoká takmer 10 metrov. Dánsky kráľ Valdemar na radu svojho kresťanského radcu
Absalona chrám roku 1169 zničil.
Sudičky (Sudice,
Sojenice, Sugjenice, Sudzičke, Sudženici, Rožanice, Roždanice, Sudženice, Babice,
Urisnice, Usirice, Narečnice, Údelnice, Víly Posestrice) vyslovujú
osud človeka. Podobný význam majú rožanice - rodičky.
Sudičky si ľudia predstavujú ako milé devy alebo prívetivé
stareny, u Chorvátov a Slovincov sú krásne ako víly, inde démonické osoby,
ktoré vyslovujú a potom spravujú ľudské osudy. Kto prezradí, čo od sudičiek
počul, skamenie. V ruke držia zažatú sviecu, ktorú po vyrieknutí osudu
zhasínajú. Uvádzajú človeka na svet a sprevádzajú ho až do smrti. Ak nie je o
dieťa dobre postarané, Sudičky a Rožanice ho za trest vymieňajú.
Obyčajne bývajú tri sudičky, ktoré po narodení dieťaťa prídu do
domu odeté v bielom. Prvá určuje rozumové schopnosti (príp. dĺžku života,
zdravotný stav a spôsob smrti), druhá fyzické danosti (kontakt človeka
s bohmi) a tretia mieru blahobytu (životné rozhodnutia). Niekedy sa ich
spomína aj päť, sedem alebo deväť.
V Čechách sa volali Libuše (Zlatá Baba), Tetiva (Tetva), Káša
(Kazi), na Slovensku Šťastena, Bieda, Slota, v Rusku Mokoš, Sreča, Nesreča, v
Grécku Klothó, Lachesis, Atropos.
Mužskou analógiou sudičiek je trojica bohov Porenut,
Porevít, Rugievít – sú to traja bratia boja a plodnosti uctievaní
v Rujáne. Roku 1518 boli ich postavy úspešne prekryté kresťanskými anjelmi
strážnymi (Michal, Gabriel, Rafael).
Rugevit – Rugievit je božstvo
odvodené od kultu Svantovíta. Bol taký štíhly a dlhý, ako žiadny človek. Verilo
sa, že tento boh ide vo vojne v čele a má obrovskú silu. Socha v jeho svätyni
na Rujane mala sedem hláv, rovnaký počet mečov s pošvami pripevnenými k pásu. V
pravici modla držala ôsmy meč. Jeho posvätným vtákom je lastovička.
Porenut - Porenič má
na starosti porekadlá a zobrazuje so štyrmi hlavami a piatimi tvárami. Jednu
tvár má na prsiach, ľavou rukou sa dotýka jej čela a pravou brady.
Porevít -
päťhlavý boh bez výzbroje.
Striga je
bohyňou vzduchu a vlahy. Na Slovensku je spomienka na ňu živá, ale len v podobe
vedmy a čarodejnice. Ľudia verili, že kúpaním Striga privábi dážď.
Vodník (Vodjanik,
Vodovik, Deduška vodjanoj, Povodnji, Vodeni, Vodha, Voda, Vodan, Voden bog) je
jedno z mála božstiev, ktoré si až dodnes zachovalo hlbokú stopu v povedomí
ľudí. Ľuďom sa zjavuje ako veľký dedo alebo junák. Vie sa premeniť na rybu,
hada, žabu a pod. Chodí medzi ľudí, zúčastňuje sa trhov. Rád sa zdržuje v blízkosti
vodných mlynov. Za mesačných nocí je vo svojom živle, vyhadzuje sa ako ryba,
tlieska, trúbi na roh alebo sadá na mlynské kolo češúc si vlasy. Je nebezpečný
pre mladé dievčatá, pretože ich chytá a berie si ich za ženy.
Vodník má vo vode veľkú moc, spravuje obrovskú vodnú ríšu. Na
dne hlbokých riek a jazier má svoje sídla a paláce a riadi svoje
hospodárstvo. V zime odpočíva vo svojej podzemnej ríši zaspatý a bezmocný,
ale spolu s Vesnou sa prebúdza k životu. Vtedy láme ľady, zdvíha vody, trhá
hrádze a spôsobuje povodne.
K ľuďom, ktorí vstúpili do jeho ríše, je zlomyseľný. Ohrozuje
životy tých, čo sa za búrky ocitli vo vode a zavádza ich na nebezpečné miesta.
Keď je však dobrej vôle, hádže rybárom do sietí ryby, alebo sprevádza plavcov
do bezpečného prístavu.
Mokoš (Makosla,
Makoš, Mokša, Mókuša) prichádza počas veľkého pôstu, chodí po
domoch a dohliada na priadky. Ovláda tajomstvá dobra aj Svarogovho kolesa. Jej
rozhodnutiam sa podriaďujú bohovia aj ľudia. Dáva pozor na dodržiavanie zvykov
a obradov. Tých, ktorí pevne zastávajú ich dodržiavanie, miluje a odmeňuje.
Sedí vysoko na nebeskom tróne a s pomocníčkami Dolejou a Nedolejou (Srečou
a Nesrečou) pradie nite osudu: „Ona nite pradie, do klbka zmotáva, nie obyčajné
nite - čarodejné. A z tých nití splieta sa náš život: od uzlu–narodenia až do
konca, do posledného rozuzlenia–smrti.“
Mokoš pozná tajomstvo veštieb. Stará sa o to, aby každý šiel po
svojej, osudom danej, púti života. Udeľuje aj slobodu výberu medzi dobrom a
zlom, kde je dobro sledovanie svojej životnej púte a zlo odklonenie sa od nej.
Tých, ktorí sa odklonia ničiac tak seba aj svoju dušu, Mokoš kruto trestá. Ich
duše sa stanú zlými démonmi a budú sa naveky potulovať po zemi.
Môže prinášať radosť i žiaľ. Ona ukazuje východisko z
beznádejných situácií, ak sa človek nepoddá zúfalstvu, nestratí vieru v seba a
v túžby. Vtedy Mokoš posiela človeku bohyňu šťastia a úspechu - Sreču. No ak sa
človek opustí, prepadne beznádeji, zanechá túžby, mávne nad všetkým rukou,
prehral. Nebude sa mu v živote už nikdy dariť. Mokoš od neho odvráti svoj zrak.
Vtedy sa naňho vrhnú starci a stareny Jednooký Licho, Nesreča, Krivaja,
Nelegkaja, Nedelja, ktorí predstavujú nárek, nešťastie, choroby, biedu a
lenivosť.
Pod Mokošinou ochranou je aj strihanie oviec. Často sa jej pripisuje
príbuzenstvo s vílami, z čoho vyplýva, že mohla byť aj bohyňou vôd.
Víly sú
nerozlučne späté s vodami, hlavne s vodnými prameňmi, ale aj s vlahou z
neba. Víla je pravou bohyňou počasia, budí vetry, dáva dážď, búrku aj
krupobitie. V ruských pamiatkach sa víly často spomínajú po boku Perúna, Velesa
a Chorsa. Pôvodne boli ochrankyňami človeka sprevádzajúc ho na ceste životom.
Ľudia si víly predstavovali ako krásne, večne mladé ženy. Ich
telo je biele
a ľahučké. Majú husté, po päty dlhé vlasy. Práve vo vlasoch
spočíva ich sila, a preto sa niekedy víly nazývajú aj Zlatovlásky.
Odeté bývajú v jemnom bielom rúchu, tenkom a priesvitnom ako pavučina.
Niekedy majú krídla, ktoré sú ľahké a sotva viditeľné. Vyzbrojené bývajú
zlatými šípmi.
Víly môžu človeka obšťastniť darom. Najradšej majú kvety. Dokážu
sa premieňať, napríklad na labuť alebo koňa. Za muža si zoberú toho, kto sa
zmocní ich uzdy alebo krídel. Hneď ako sa im to však podarí dostať naspäť,
zmiznú. Víly rodia deti, ale rady ich podvrhujú ženám. Takéto deti sa od
ostatných líšia lepšou pamäťou a vyššou inteligenciou. Naopak zas deti aj
unášajú, kŕmia ich medom a učia.
Báje o morských pannách sú všeobecne rozšírené.
Do polovice majú telo ľudské, druhá polovica je rybia. Podľa ruského podania sú
morské panny veľmi krásne a majú zvodný ľúbezný hlas. Morské panny prenasledujú
koráby.
Rusalky (príloha
5) boli podľa pôvodnej viery bohyne vôd, riek a potokov. Slovo “ruslo” označuje
riečisko, hlbinu alebo tôňu. Neskôr sa verilo, že sú to duše utopených dievčat,
ktoré roznášajú svetielka (bludičky), sú vraj v spojení s mŕtvymi.
Rusalky si predstavovali ako pôvabné devy s rozpustenými vlasmi
siahajúcimi až po kolená. Vo vlasoch spočíva ich sila: kým majú vlasy mokré,
môžu nimi zatopiť celú krajinu, keď im uschnú, strácajú svoju moc a hynú.
Prebývajú na dne vôd, kde majú krištáľové paláce, v zime prebývajú vo
veľkých riekach východnej Európy - ich činnosť začína na jar, keď sa všetko
zazelená. V rôznych oblastiach majú rôznu podobu: na severe sú považované
za zlovoľné a nevábne bytosti, ktoré chytajú pútnikov na brehoch riek,
stiahnu ich do vody a utopia. V okolí riek Dneper a Dunaj sú to
prekrásne bytosti, ktoré za jasných letných nocí vychádzajú na povrch vody,
kúpu sa, smejú, tancujú, vyliezajú na breh, pletú vence a zdobia si nimi hlavy.
Rady pradú a rozvešiavajú priadzu po stromoch. Plátno perú vo vode a
rozostierajú ho na brehoch. Hudbu, tanec a spev milujú nadovšetko. Nádherným
spevom lákajú okoloidúcich do vody, kde ich topia. Tam, kde tancujú, sa na zemi
zjavujú kruhy, na ktorých bujne rastie tráva. Šantia v hájoch, hojdajú sa na
vetvách stromov. V priebehu tzv. Rusalkinho týždňa na začiatku leta
vychádzajú z riek žiť do lesov, kde tancujú v tráve a zavlažujú
ju svojimi stopami. Kráľovnou Rusaliek je Dana.
Dana sa
veľmi často spája s dúhou. Slovania mali dúhu vo veľkej úcte, považovali ju za
božie zjavenie alebo znamenie. Jej spojitosť so slnkom je v jej zjave (zlaté
vlasy, biele telo). Podľa Rusov Dana v pravé poludnie sadá na zlatý vozík a
vystupuje s ním z vody.
Runa je
skôr zlá ako dobrá, prináša nešťastie a smrtonosné nákazy. Je aj bohyňou
zemských pokladov. Čoho sa dotkne, to sa pozláti. Má tiež spojenie s vlahou,
čím vplýva na úrodu.
Vesník (Jarovít, Jurja) je
bojovník jari, ktorý zabil draka a zvíťazil nad zimou. Jeho symbolom je
veľký zlatý štít (monštrancia) ako symbol nového slnka. Zobrazuje sa ako krásny
mládenec v bielom plášti na bielom koni s vencom jarných kvetov na hlave, ktorý
v ľavej ruke drží hrsť obilných klasov. Je bosý, odomyká nebo, vypúšťa rosu a
dievčenskú krásu, dáva zdravie a mužnú silu.
Vplyvom kresťanstva sa stotožnil so sv. Jurajom.
Vesna sa
radí k Vesníkovi, ale dosiahla oveľa väčšiu slávu a moc. Je bohyňou jari,
zaháňa zimu a prináša teplo, do záhrad a lesov zeleň, na lúky kvety. Vesna sa
spája s jarnými sviatkami, je mladá a krásna, viaže sa s ňou radosť,
spev, zeleň, kvety, láska. Jej vtákom je kukučka.
Divožienky žijú
v horách a lesoch v podzemných skrýšach. Na poliach zbierajú klasy, melú ich na
kameňoch a pečú chlieb. Z bylín a korienkov vedia pripraviť masti, ktoré ich
robia neviditeľnými.
Lesovik (Lešij,
Lesje) je duchom lesov (príloha 6 a 7). Pod jeho ochranou sú
hlboké lesy aj zvieratá. Je schopný meniť veľkosť: môže byť malý ako myška
alebo vyšší ako najvyšší strom. Zjavuje sa v ľudskej i zvieracej podobe. Podobá
sa človeku, ale má dlhú zelenú bradu a zelené oči, je zarastený srsťou
a nevrhá tieň. Blúdi po lese a je sprevádzaný šumením stromov. Rád sa
hojdá na vetvách, tlieska, smeje sa a bučí. Pocestných a lovcov rád zvádza zo
správnych ciest. Každý rok v novembri upadá Lesovik do akéhosi zimného
spánku a opúšťa svoj lesný domov až do ďalšej jari, kedy sa vracia ešte
divokejší a hlučnejší ako kedykoľvek predtým.
Mora na
seba berie rôzne podoby a sužuje ľudí tak, že ich dusí v spánku a posiela im
zlé sny. Koňom a kravám saje mlieko, škodí aj stromom.
Na upíra sa môže premeniť každý nebožtík, na
ktorého padne nečistý tieň. Upíri vysávajú ľuďom z tela krv.
Vlkolak (Vukodlak,
Vlkodlak) vznikol hlavne z rešpektu, akému sa v dávnych
časoch tešil divoký vlk. Vlkolaci boli ľudia, čo sa napili z vlčej stopy a
v noci sa premieňali na vlkov. Škodia dobytku: sajú mlieko kravám, kobylám
i ovciam, posielajú na rožný statok mor a choroby, moria aj ľudí.
Trpaslíci (Ludki, Krasnoludci, Dremne, Drumne,
Krosnalci) sú
podľa lužických Slovanov prví obyvatelia Lužice. Odievali sa pestro a nosili
veľké klobúky, boli malej postavy. S ľuďmi boli zadobre, no medzi sebou
bojovali, preto sa vyničili.
Obri (Voloti, Spolini, Čudi, Čudinovia, Zruty, Ozruty) sú obrovskí a siahajú až po oblaky. Vynikajú neobyčajnou silou, namiesto
kyjakov požívajú celé duby. V povestiach sa spomínajú traja obri - Dubyňa (vytrháva
stromy), Goryňa (prevracia hory) a Usiňa (loví
fúzmi jeseterov).
http://animalsbirds.com/horse-flies-and-deer-flies-insect/
OdpovedaťOdstrániť