SLOVANIA
Pôvod
Pri otázke
pôvodu Slovanov dochádzajú jazykovedci, etnológovia a archeológovia k čiastočne
odlišným výsledkom.
Z jazykového
hľadiska sa praslovanský jazyk vyčlenil z indoeurópskej jazykovej skupiny už
okolo roku 1500 pred Kr.
Z
historicko-archeologického hľadiska možno údajne bez akýchkoľvek pochybností
hovoriť o Slovanoch až asi od roku 500 (čo však neznamená, že neexistujú
viac-menej sporné písomné odkazy a hmotné nálezy z oveľa starších období).
Otázkou pôvodu
Slovanov sa zaoberajú dve hlavné teórie:
a) Migračná teória (teória pravlasti) hovorí, že Slovania
prišli na svoje dnešné územia z nejakej pravlasti. Podľa archeologických
nálezov sa nachádzala severne od Karpát medzi Odrou, Vislou a stredným Dneprom
a Slovania sa z nej rozšírili v 5. storočí. Teóriu pôvodne vytvoril český
etnograf Lubor Niederle (1865-1944). Táto teória je v konečnom dôsledku
založená na (a) zistení poľského botanika a kultúrneho vedca Rostafinskeho
(1850-1928), že pravlasť Slovanov muselo byť územie bez buka, smrekovca a tisa,
pretože vo všetkých slovanských jazykoch sú názvy týchto stromov prevzaté z
cudzích jazykov, (b) zistení A. L. Pogodina (1901) že územiami s najstaršími
slovanskými názvami riek sú Podolie (dnes juhoukrajinské územie na Dnestri) a
Volyň (medzi Bugom a Dneprom). Niederle len upresnil lokalizáciu tohto územia
na základe výsledkov archeologických vykopávok. Podľa Niederleho Slovania
opustili toto územie z dôvodov zmeny podnebia v 2.-3. storočí po Kr. V
Sovietskom zväze sa ešte počas 2. svetovej vojny zastávala prevažne téza, že
pravlasť Slovanov ležala medzi Labe a Sále - Egejským morom - Baltským morom -
Okou a Volgou. Po intenzívnych vykopávkach v 50. rokoch však aj sovietski
archeológovia zredukovali toto územie na rôzne definované územia zhruba v dnešnej
Ukrajine a Poľsku.
b) Autochtónna teória hovorí, že etnogenéza Slovanov
prebehla na iných územiach východnej Európy, kde Slovania sídlia aj dnes. Toto
tvrdil už ruský kronikár Nestor (kronikár) v 12. storočí. Novšie jeho názor
potvrdil významný ruský jazykovedec Oleg Nikolajevič Trubačov (hlavný redaktor
dlhodobého projektu obrovského etymologického slovníka slovanských jazykov),
podľa ktorého etnogenéza Slovanov prebehla približne v dnešnom Maďarsku a
južnom Slovensku. Tento názor dnes zastáva menšina autorov. Na Slovensku sa k
tomuto názoru "odvážil" v poslednom čase pridať v polovici 90. rokov
P. Mačala (Etnogenéza Slovanov v archeológii, 1995), ktorý dokazuje, že
Slovanov možno vo východnej Európe doložiť už po roku 1000 pred Kr., pričom sa
opiera o archeologické pramene. Najnovšie záhorský etnológ R. Irša (Slovo o
Slovanoch, ich démonoch a bohoch, 2006) na základe analýzy slovanskej mytológie
a jazykových rozborov mien slovanských bohov a toponymických názvov považuje
Slovanov za autochtónne obyvateľstvo v Karpatskej kotline, v povodí Dunaja,
ktorý Slovania (Sloveni) nazývali Slavom (Slovom), podľa svojho božstva „Slava“
(„Slova") a "údajný" príchod Slovanov v 5. storočí podľa
oficiálnych textov interpretuje len ako príchod východných Slovanov do strednej
Európy.
Nemeckí a
maďarskí historici radi zastávajú teóriu, že Slovania z etnického hľadiska
vznikli akousi náhlou „záhadnou“ premenou pôvodného obyvateľstva až v 6. stor.
v oblastiach, kde sídlia aj dnes. Takto sa to často učia aj študenti v uvedených
krajinách. V nacionalisticky orientovaných (ale častých) maďarských prameňoch
sa zas dokonca možno stretnúť s tým, že "maďarské" kmene prichádzajú
na neobývané územie, kde predtým žili len Avari a pred nimi Huni, napriek tomu,
že samotné najstaršie maďarské kroniky tvrdia niečo celkom iné (dobýjanie
územia od Slovanov). Aj medzi archeológmi je všeobecne známy značne laxný a
negatívny postoj ich maďarských kolegov voči akýmkoľvek slovanským nálezom z
územia Maďarska.
Názov
V kronikách a
letopisoch sú označovaní rôzne, napríklad Sloveni, Sclavini, Anti, Veneti,
Venedi, ale je sporné, či sa niektoré z týchto názvov naozaj vzťahujú na
Slovanov.
Pôvod slova
Sloveni [j. č. Slovenin] (a tým aj Slovania, Slováci a Slovinci) je sporný.
Uvádza sa napríklad:
názov rieky
slovný kmeň
*slo-/*sla- vo význame voda; indoeurópsky slovný kmeň *kleu- vo význame tiecť
(spodobňovalo sa na -sleu- -slav -slov...)
osoba menom
Slov (Sloveni sú potom "Slovovi ľudia")
slovo otrok
(pozri nižšie)
drávidské
slovo "Solveni" vo význame vyznávači [boha] Volosa/Šivu - teória
Cyrila A. Hromníka (juhoafrického etnológa slovenského pôvodu)
podľa
kmeňového božstva Slava (Slova), podľa ktorého bola pomenovaná rieka (Dunaj) -
teória R. Iršu
Staršie sa
predpokladala súvislosť:
so slovom
"slovo", ktorá je prakticky nemožná, pretože prípona -enin (a pod.)
sa vyskytuje len s názvami lokalít, ale lokalita s kmeňom Slov- (*Slovy) nie je
doložená, alebo
so slovom
"sláva", ktoré je však zrejme neskoršieho pôvodu
Vysoká
frekvencia etymológie súvisiacej s vodou je podporovaná aj teóriou, že Slovania
zrejme svojho času obývali jazerné, pripobrežné a prímorské oblasti (Baltu).
Boli výborní plavci a vedeli sa aj potápať.
V najstarších
zmienkach (neskorá antika, včasný stredovek) o Slovanoch v gréckych, latinských,
arabských (ale aj iných) textoch sa príslušné slovo vždy začína na skl-
(sclavus; sklav; saqáliba; skloven atď.) a nie na sl-, pričom tvary na skl-
znamenali v latinčine, arabčine a podobne v tomto období aj otrok
("sclavus" označoval aj rímske putá pre otrokov). Na to existujú dve
vysvetlenia. Jednak je možné, že -k- bolo vsunuté do pôvodného tvaru z dôvodu
ťažkej výslovnosti skupiny -sl- v daných jazykoch (v latinčine a gréčtine
existuje len skupina -zl-, arabské slovo zrejme pochádza z latinského) a slovo
Slovania nemá s otrokmi nič spoločné alebo - čo je veľmi pravdepodobné - slovo
otrok v spomínaných a iných jazykoch vzniklo zo slova Slovania, pretože
Slovania (východná Európa) tvorili (popri Germánoch, Baltoch a Uhrofínoch) v
neskorej antike hlavný rezervoár otrokov. Je však tiež možné, že názov Slovan
naopak pochádza zo slova sklavus/saqáliba a pod. (otrok) v spomínaných
jazykoch, pričom je pozoruhodné, že tento súvis spomína už Juraj Papánek v roku
1793 vo svojom Historia gentis Slavae, kde v kap. II tvrdí: "Meno Slovanov
nepochádza zo slova Sláva, ale z arabského pomenovania Seclaba, pretože vraj
(quod) Seclaba jazykovým skreslením (per corruptionem linguae) je odvodené v
slove Sclava".
Kultúra, život a náboženstvo
Základnú
spoločenskú jednotku Slovanov tvorili rody a kmene. Na ich čele stáli
náčelníci, volené staršinami rodov, prípadne ľudovým zhromaždením - veča.
Rodiny boli monogamné, žili v jednoduchých drevených príbytkoch čiastočne
zapustených do zeme (drevozemnice).
Letopisy
antických dejepiscov zo 6. storočia hovoria o Slovanoch ako o pohanskom ľude.
Hlavnými božstvami boli Perún (boh blesku a hromu), Veles (bohyňa-matka, mylne
na základe ľudovej etymológie často označovaná za boha dobytka, ale aj za boha
lesa), Svarog (zo slova „svár“ - boh slnka, ohňa a vojny), Simargl (boh vetra)
a Mokoš (bohyňa plodivej moci, lásky, rodiny). Známy bol aj trojhlavý Triglav
či sedemhlavý Rugievit, ďalej Radegast, Svantovít a iní. Rôzne mená bohov však
boli v podstate len prezývkami Perúna a Veles, aj keď neskôr boli vnímané ako
mená samostatných bohov a démonov. Podľa starších názorov dualizmus dobra a zla
predstavovali Černoboh a Belboh. Toto vysvetlenie sa opiera o nepochopenie mien
slovanských bohov, ktoré sa v odbornej literatúre traduje od 19. storočia.
Černoboh bol v skutočnosti bohom dobytka, jeho keltskou obdobou je Cernunos.
„Belboh“ je výmysel z čias národného obrodenia. Slovania nerozdeľovali bohov na
dobrých a zlých. Sile bohov podľa Prokopia neprisudzovali Slovania veľký vplyv.
K bohom sa prikláňali iba v dobe, keď sa blížila smrť, choroba, či keď išli do
vojny. Uctievali však rieky, vodné víly a verili vo veštby. Podľa Prokopia žili
Slovania v žalostných chatrčiach a často sa sťahovali. Do boja tiahli zväčša
pešo, s kopijou. Niektorí nemali ani košeľu ani plášť, obliekali si len
nohavice do pása a tak sa vydávali do boja proti nepriateľom. Ich život opísal
ako drsný a primitívny, ich zovňajšok ako špinavý, hneď však dodáva, že nie sú
zlomyselní ani zákerní.
Slovania
pôvodne svojich mŕtvych spaľovali, na kostrové pochovávanie prechádzali
postupne. Na území Slovenska, to bolo v dôsledku styku s Avarmi. Definitívny
prechod na kostrové pochovávanie a koniec pohanským zvykom znamenal až prechod
na kresťanskú vieru. Na Slovensku to bolo už začiatkom 9. storočia.
Slovanské
hospodárstvo bolo tradične zamerané na poľnohospodárstvo a pastierstvo. Poznali
dvojpoľný systém obrábania pôdy. Pestovali všetky vtedy bežné druhy obilnín,
strukoviny, olejnaté rastliny, ovocie, zeleninu, ale i technické plodiny ako
ľan. Chovali ošípané, hydinu, ovce, kozy, rožný dobytok a kone. Boli tiež
rybári, poľovníci a brtníci. Mali pomerne vyspelé kováčstvo, tkáčstvo i
hrnčiarstvo (napriek tomu, že nepoznali hrnčiarsky kruh). Vyrábali kvalitné
šperky.
Rozdelenie
Z hľadiska etnickej
a jazykovej príbuznosti sa Slovania delia zhruba nasledovne:
južní Slovania
Bulhari,
Bosniaci, Čiernohorci, Gorani, Chorváti, Macedónci, Srbi, Slovinci
západní
Slovania
Česi,
Kašubovia, Lužickí Srbi, Moravania, Poliaci, Slezania, pomoranskí Slovinci,
Slováci
východní
Slovania
Bielorusi,
Rusi, Ukrajinci,
- Prevzate z
Wikipedia -
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára