Morena
Vynášanie Moreny
Do dnešných
čias sa nám zachoval obrad vynášania Moreny (Baba, Kysela, Marmuriena, Muriena,
Hejhana, Smrť..). Tento zvyk sa prvýkrát u nás spomína v 16. storočí.
Hovorí o tom že mládež na smrtnú nedeľu vynáša bábku zhotovenú
z dvoch drevených palíc v tvare kríža na ktoré je namotaná slama.
Túto bábku obliekali do sviatočného kroja, alebo svadobných šiat. Potom
s ňou za spevu obchádzali dedinu a nakoniec ju z nej vyniesli.
Za dedinou ju hodili z mosta do vody, alebo upálili vo vatre. Ľudia pritom
verili že vynášajú smrť, zimu a tak privolávajú jar. Kedysi s ňou
chodili aj do kostola no potom to cirkev zakázala. To čo sa nám dochovalo je
však len folklórny zvyk ovplyvnený dobou a pomermi v kraji. Pôvodná
viera starých Slovákov bola zakázaná a jej hlavný nositelia vedomci
(žerci, vedmy, znachori, mudrci) sa stiahli do ústrania z obavy pred
prenasledovaním. Preto zvyky ostali, no na pôvodný význam sa postupne zabúdalo.
Ostala forma, no obsah sa vytrácal. Aj preto dnes folklórne zvyky zanikajú,
alebo sa z nich stáva len atrakcia pre turistov.
Slovný základ Mor je veľmi starý (Mor = smrť), no vedci sa nie
celkom zhodujú v názore či Morena je len výmysel stredoveku, alebo toto
meno pochádza z dávnejších dôb. Nikto nemôže zodpovedne rozumom posúdiť
hodnovernosť zachovalých zdrojov, ich pôvod a mieru ovplyvnenia
kresťanstvom. Preto nám, ktorý sa navraciame k rodným hodnotám
a duchovnu neostáva iné, ako riadiť sa aj srdcom. Samozrejme, neznamená to
že pri tom odložíme rozum kamsi na poličku J Rozum a cit musí ísť ruka
v ruke.
Ako môžeme vidieť aj rozumom na príklade iných Slovanských
bohov, títo boli postupne očierňovaný cirkvou, degradovaný na démonov
a diablov. Preto ak prijmeme tézu že Morena je staršieho pôvodu ako z obdobia
16. či 14. storočia, môžeme sa domnievať že ju postihol rovnaký osud
a stala sa z nej len hrôzostrašná škaredá smrtka ktorej sa treba
zbaviť a ktorej sa treba báť. Lebo ľudia sa boja toho čomu nerozumejú.
Teda ak chceme Morenu pomyselne vytiahnuť späť z temných
vôd zmútených kresťanskými nohami, musíme sa pozrieť na to ako starý Slováci
vnímali svet, teda všehomír.
Z historických správ sa dozvedáme že Slovania ctili bohov
dobrých aj zlých. Ako chápať tomuto tvrdeniu? V prvom rade treba povedať
že dobro a zlo sú subjektívne pojmy. Pre zajaca je zlé že ho ulovil vlk,
pre ktorého je to však naopak dobré. Možno sa mýlim, ale ja to cítim tak že zlo
je rovnako potrebné ako dobro, teda práve vyváženým pôsobením dobra a zla
vzniká život. Priveľa zla vás zabije rovnako ako priveľa dobra. Zhubné
pôsobenie dobra môžeme vidieť v súčasnosti na obéznych ľuďoch bohatých
krajín, ktorých kvária rôzne civilizačné choroby. Podobne oslabené boli napr.
papagáje Kakapo na Novom Zélande, ktoré v dôsledku straty prirodzeného
nepriateľa zabudli lietať a teraz ich uloví bez väčších problémov hocaká
mačka. Veď jeleň je tak silné a rýchle zviera práve vďaka vlkom a vlk
je tak múdry a odolný vďaka jeleňom. Prekážky ktoré v živote
prežívame nás posilňujú (ak nie sú nad naše sily), teda zlo nás zušľachťuje,
posilňuje, činí odolnejšími, múdrejšími. Naši predkovia si to zrejme takto
presne neuvedomovali, ale podľa všetkého to cítili. Mali úctu ku všetkým
prírodným silám, či už pre nich priaznivým alebo nie a snažili si ich nakloniť.
Označenia zlé, škodlivé prišli až neskôr s príchodom kresťanstva. Oheň
predsa nie je dobrý ani zlý, môže vás spáliť aj zohriať. Rovnako je to so
všetkými prírodnými silami. Smrť je potrebná, aby mohol vzniknúť nový život
a v tomto kolobehu stvorení a úmrtí nastáva vývoj.
Morena ako teda ja verím je krásnou no chladnou bohyňou zimy,
smrti a podsvetia. V letnom čase prebýva vo svojom kryštálovom paláci
v temnom a chladnom podsvetí. Cestu do podsvetia pretína rieka
Smorodina (Smorod = Smrad od páchnucich a rozkladajúcich sa mŕtvych tiel),
cez ktorú vás môže preplaviť jedine, sprievodca a prievozník do podsvetia,
boh Veles. Cestu do podsvetia stráži veľká biela Zmija. Morena v zime,
v čase keď starý boh slnka Dažbog umiera a nový mladý sa ešte neujal
vlády, opúšťa podsvetie a ujíma sa vlády na tomto svete. Jej lietajúci voz
ťahajú snehobiele labute, ona je tiež oblečená v bielom so snehobielou
pleťou i vlasmi. Všade kde zavíta prináša sneh a mráz
a preveruje tak slabé rastliny, zvieratá i ľudí. Obrad na konci zimy
neznamená že ľudia majú moc zahnať Morenu späť do podsvetia , ale je len
symbolickým vyjadrením prírodného cyklu, vzdaním úcty prírodným silám,
silnejúcemu Dažbogovi, ktorý Morenu zaháňa späť, prípadne ju spáli. No ona ako
bohyňa samozrejme nemôže umrieť, len stratí svoju hmotnú podstatu a vráti
sa späť do ríše mŕtvych. Tu v podsvetí už nosí čierny odev i vlasy,
len mŕtvolne biela pokožka jej ostáva. Z tejto ríše v letnom období
vychádza len v čase smrti, o ktorej ju informujú sviece života ktoré
spravuje, keď ľudom stína hlavy svojim mečom, prípadne v čase vojen či
epidémií si berie rovno kosu a ľudí žne ako obilie. Jej obľúbenými zvermi
a zároveň poslami sú hlavne vlci a krkavce, čoby symboly zimy
a smrti. Jej majestát si pripomíname v čase keď si uctievame našich
predkov, teda na Dušičky (1.11.) , v čase keď sa ujíma vlády na Božie
narodenie (21.12.) a v čase jej vynášania začiatkom jari (21.3.).
Prípadne kedykoľvek počas zimného obdobia či aspoň v nočnom čase, keď
Dažbog spí.
Preto vzdajme úctu bohyni Morene a snažme sa žiť tak, aby
sme keď po nás príde mohli prijať svoj údel s vedomím že sme prežili
plnohodnotný život.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára