KRAČÚN – Zimný slnovrat
Je všeobecne známym
faktom, že oslavy zimného slnovratu boli i u Slovanov nahradené kresťanskými
Vianocami, keď oslavy zrodenia slnečného božstva boli nahradené sviatkom
narodenia Ježiša Krista. čo sa stalo niekedy v 4.
storočí, napriek tomu, že je na základe novozákonných reálií jasné, že sa v
tomto období Ježíš narodiť nemohol. Názov, ktorý býva považovaný za staré
slovanské označenie zimného slnovratu, je kračún. Zrejme z významu krátky (najkratší deň v roku), alebo krk
(vykročenie do nového roka).
Všeobecne v
indoevrópskej tradícii je pri zimnom slnovrate oslavované zrodenie slnečného
božstva. To je pochopitelné, lebo postupné ubúdanie dňa a s tým aj svetla,
tepla a životnej sily, je obrazom starnutia slnečného božstva, naopak
pribúdanie dňa a slnečného jasu po zimnom slnovrate nakoniec vedie k obnoveniu
života v prírode. V slovanskej tradícii je ako Svarogov syn a boh slnka
uvádzaný Dažbog. Preto môžeme predpokladať, že práve Dažbog je oným slnečným
bohom, ktorého zrodenie pri zimnom slnovrate oslavujeme. Mladý, pri zimnom
slnovrate zrodený, Dažbog bol nazývaný Božičom. Jeho otcom bol nebeský praboh
Svarog a jeho matkou významná bohyňa zeme Mokoš.
Zimní slnovrat nie je
iba oslavou slnka a boha s ním spojeného. Zimní slnovrat totiž nastáva v dobe,
keď je sila životodárneho slnka najslabšia, keď noc a s ňou spojené sily temna,
chladu a smrti dosahujú vrcholu. Náš svet je práve v tomto období najbližšie
podsvetiu, a nielen to, v dobe zimného slnovratu dokonca miznú hranice medzi
našim svetom a podsvetím. Podľa tradície došlo k zrodeniu slnečného božstva pri
rannom svitaní dne 25. decembra, pričom je významný diel obradných činností
sústredený na jeho predvečer. Tým však doba zimného slnovratu nekončí. Ďalších
dvanásť dní, ktoré iste zastupujú dvanásť mesiacov v roku, je označovaných ako
dni "nečisté". I počas týchto dvanástich dní sú brány medzi naším a
oným svetom otvorené. Počas týchto dvanásť dní predstavuje obdobie, kedy svetu
vládne podsvetný boh Veles, ako náhrada za dvanásť mesiacov, počas ktorých
svetu vládne slnečný Dažbog. Preto má obdobie zimného slnovratu i svoju druhú
tvár, ako sviatok úzko spojený s Velesom.
K rituálom zimného
slnovratu patrí pálenie ohňov. Pálili sa veľké spoločné ohne pre celé obce,
/vplyvom cirkevných zákazov sa však postupne začali sťahovať do
domácností./kotúľali sa horiace kolesá z kopcov, čo je taktiež hojne
rozšírený solárny symbol. Tieto posvätné ohne nesmeli vyhasnúť až do svitania a
väčšinou sa pri nich po celú noc bdelo. U Slovanov je hojne rozšírený i ďalší zvyk,
že sa do ohňa vkladalo zvláštne poleno, nazvané badnik, čo je tiež odvodené od bdenia. Toto poleno musí vydržať až do rána
a jeho zostatky sú považované za posvätné a obdarené čarovnou mocou.
Najskôr sa jedná o symbol starého, už neplodného roku, ktorý býva spálený, aby
mohol nastať nový čas. Cez oheň sa skákalo, čo malo priniesť celkové očistenie
od zlého, a zdravie. Oheň je tiež najspoľahlivejším prostriedkom ochrany pred
nebezpečnými silami, ktoré sa v dobe zimného slnovratu voľne pohybujú po svete.
Pri obrade býval hlavným obradným pokrmom koláč, na ktorom boli reliéfne
zobrazované solárne symboly, ako napr. rôzne štylizované svastiky. Pri večeri
musí byť na stole hojnosť čo najviac pokrmov a plodov, aby sa to isté opakovalo
i v budúcom roku. Pokrmy pri večeri bývajú nemäsité. Všeobecným slovanským
zvykom je, že sa nasledujúceho rána pojedá tzv. cesnica, čo je nekvasená placka symbolizujúca plienku pre malého Božiča. Na
samotný deň Božieho narodenia je však charakteristické obetovanie prasaťa.
Prasa bolo posvätným Dažbogovým zvieraťom, pre svoju guľatosť a blahobytnosť.
(obetiny sa po obrade spoločne skonzumujú na počesť bohov)
Najdôležitejšim
podsvetným aspektom tohto sviatku je uctievanie predkov a u Slovanov je
všeobecným zvykom pri obradnej večeri prestrieť i zomrelým členom rodiny a na
ich počesť býva pripíjané. Mŕtvi predkovia sa v tejto dobe môžu objaviť i
v podobe neznámych prichádzajúcich, preto všetci, čo zaklopú na dvere, musia
byť riadne pohostení. Zimný slnovrat je tak iste najvýznamnejším slovanským
sviatkom predkov. V období zimného slnovratu sa na náš svet však nedostávajú
iba duše našich zomrelých príbuzných, ktorí sú nám obvykle priaznivo naklonení,
ale tiež rôzni podsvetní duchovia, ktorí nám môžu byť nebezpeční, ako sú rôzni
desi, čerti, upíri, vlkolaci a víly. Pred týmito silami bolo nutné sa chrániť.
Najspoľahlivejšou ochranou bola blízkosť posvätného ohňa, ľudia sa ale tiež
rôzne prestrojovali a nosili masky, hojne bol využívaný ochranný účinok
cesnaku, žiadna nečistá sila však nemôže uškodiť tam, kde panuje priateľstvo,
bujarosť a neviazané veselie, čo bol tiež spôsob akým sa trávila noc v
predvečer Dažbogovho narodenia ( nie tichým rozímaním). Velesova čarovná moc
bola vhodná pre rôzne druhy veštení, ktoré sa pri zimnom slnovrate prevádzalo a
dodnes prevádza, napr. podľa jadrovníka rozkrojených jabĺk a.p.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára